Pages

Monday 31 December 2012

Hidup Sebagai Pelajar Universiti

Cikgu-cikgu aku selalu duk cerita pasai student life depa masa kat sekolah dulu... Cabarannya macam mana bila jadi student kat universiti, kehidupannya pulak macam mana, duit cukup ka tak dan sebagainya lah... Ada seorang cikgu aku ni dia cerita pasai dia dulu memang takdak duit sangat masa kat universiti... Jadi memang dia bajet gila-gila sampai dia jumpa seorang kawan yang baik. Kawan yang tolong dia dari segi duit... Memang tak berkira agaknya kawan dia ni sebab sampai cikgu aku harap ada dikalangan kami yang akan dapat kawan macam ni jugak... Sebab memang payah sebenarnya nak jumpa kawan yang macam ni...

Pastu ada jugak cikgu cerita macam mana bezanya dengan cara kat sekolah dan kat sana... Rasanya macam mana bila jauh dari rumah dan dari family... Tak ada lah depa cerita details sangat... Tapiii cukup sekadar untuk memberi inspirasi kat kami ni semua hehe...


Memang excited bila dengar pengalaman-pengalaman orang... Sebenarnya.. bila kita sendiri dah rasa dan laluinya... Haaa perasaannya tu memang lah lain... Tambahan pula, bila dah jadi student yang merantau ni... Kalau tak ada benda-benda kat bawah ni memang lah susah sikit... Still boleh survive just payah susah perih saja...

Apa benda-benda yang perlu ada tu....?? Tapi benda-benda ni bagi akulah yeee hehe... Mungkin benda-benda ni berbeza pulak bagi hangpa. Yang aku cerita ni dari pengalaman aku saja masa aku study dulu...

**********
DUIT
**********
Nii benda pertama yang tersangat penting. Bila dah ditempat lain, jauh dari rumah dan tambahan pulak di bandar kan... Sangat-sangat lah perlukan duit yang banyak untuk survive... AKU??? Habuk pun takdak waaahahaaaa..... Sebab aku memang takda saving dari kecik... Tabung kecemasan pun takdak soooo bayangkanlah macam mana yee... Aku ni harap 100% kat PTPTN saja... Duit tambahan lain memang takdak... Kalau ada sedara yang bagi, adalah sikit... Lain memang fully support dari PTPTN saja... Gila-gila survival kot...

Aku ingat lagi masa awal-awal semester aku nak kena beli laptop sebab senang nak buat kerja kat hostel dan sebagainya... Tengah-tengah malam atau pepagi pun still boleh buat kerja kan... Kalau takdak laptop nak kena pergi library dan sebagainya... Agak leceh lah sebenarnyaaa.... Had masa lagi pastu keadaan yang sangat sunyi... Aku ni jenis yang tak boleh buat kerja atau study dalam keadaan yang sunyi-sunyi... Nanti aku bosan hahahah 😆😂....

Selain itu, duit penting untuk beli makanan dan minuman... Fuhhhh.... bab makan minum ni tak payah cakap apa lah... Stok mau kena ada jugak sikit-sikit buat makan masa tengah study... Kalau tak memang kelaparan lah.... Taapii awal-awal semester dan nak dekat hujung-hujung semester memang bajet gila-gila lah.... Sampai gastrik aku huhu...

*********************
KAWAN-KAWAN
*********************
At 1st aku pikir ada kawan takpa tak ada kawan sangat pun takpa... Sebab aku tak kisah pun nak pi mana sorang-sorang... Aku boleh saja pi makan kat kedai sorang-sorang... Tak rasa langsung macam loser. Yang aku tau aku boleh berdikari sendiri...

Tapi bila pikir balik... Kawan-kawan pun penting jugak... Nanti nak study nak buat assignment sama-sama... Jadi okaylah... Buang terus jauh-jauh nak sendirian tuuu haha.... Bab nak makan sendiri tu takpa... Tapi bab nak study nak buat assignment sure kena ada kawan... hehe...

Dan yang paling best... aku salah seorang yang bertuah macam cikgu aku... Aku dapat kawan yang perasan dalam diam-diam yang aku ni tak banyak duit... Kan aku cakap yang bab duit aku memang habuk pun takdak... Memang bajet gila-gila lah kan sampai ikat perot dan sebagainya... Sebab tuu aku dapat gastrik...

Jadi disebabkan dari situ kawan aku perasan.... Sampai kekadang dialah duk ajak aku pergi makan dengan dia sekali... Malu jugak tau sebab selalu sangat dia duk belanja aku... Sampai lah dia cakap dia perasan aku bajet macam mana... Soo tang tu memang dah pecah lubang dah yang aku ni memang habuk lah bab-bab duit niiii....

Lagi aku teringat masa aku 1st semester... Sama jugak aku bajet sampai ada housemate aku ajak makan sekali dia... Yang paling aku terharu dia ni muda daripada aku...

Jadiii... memang aku bersyukur sangat-sangat... Walaupun aku memang habuk bab-bab duit ni tapi Allah hantarkan aku seseorang untuk tolong aku... Kalau aku nak mintak tolong atau nak bagitau pasal aku ni memang tak lah... Tapi dah depa perasan......... yang tu aku tak boleh nak buat apa lah hewhew...

****************
KELUARGA
****************
Aku sebenarnya tak kisah sangat jauh-jauh dengan family nii... Takda lah nak "homesick" sangat... Macam aku ada cakap yang aku dah biasa stay jauh-jauh dengan family aku... Tambah-tambah lepas mak ayah aku bercerai... Rindu tuu memang ada... Tapi pendam sajalah huhu....

Yang paling aku tak tahan ialah tengok family orang lain.... Tiap-tiap hari kot depa call anak-anak depa tanya khabar dan sebagainya.... Yang ni memang aku betul-betul terasa dan memang envy gila lah... Sebab aku tak dapat rasa yang ni 😒😒...

Haaaa okaylahhh.... kalau nak diikotkan banyak lagi nak cerita... Tapi pada aku yang tiga-tiga faktor kat atas yang paling penting dan buatkan hidup aku agak mencabar dan tercabar lah as student... Tapi tak apa... Semuanya dugaan... Yakin saja... Akan ada pertolongan yang datang macam mana aku dapat tu... Allah tolong 😉....

No comments: