Pages

Thursday 31 January 2013

Terungkai Sudah Rahsia.... Kisah Aku Bertemu dengan Jodoh Ku...

3 Tahun Mencari Cinta di Universiti, Tak Lepas Seorang Pun. Last-last Jumpa Jodoh Ku Si Penemuduga Muka Tak Senyum (MTS) Langsung Tu....

Wahhh ayat tak mau kalah kan..... hehe tulah yang boleh aku gambarkan keadaannya.... last aku breakup masa 1st sem. Lepastu aku berehat jap. Lepas sem 3 kot terasa nak cari partner balik. Partner yang nak bersama aku sampai ke syurga. Tapi tak jumpa sorang pun! seriously.... banyak-banyak kawan laki tapi tak sangkut satu pun. Okay masa universiti dulu memang aku banyak kawan-kawan lelaki. Ada yang kenal tu macam aku cakap di entry yang sebelum ni, depa tak mau made progress.... hanya suka saja.... just macam berkawan jeeee... Tak tanya pun pasal family dan sebagainya.... Aku ni duk tertunggu-tunggu la jugak seseorang akan tanya pasal family aku tu.... nak kenal-kenal ke... tapi hampeh semuanya.....

Kawan aku, Linda pernah tanya aku...
Linda: "Hang rasa jodoh hang kat mana, Jah?"...
Aku: "Aku pun jawab entahlah... maybe masa kerja nanti"... haha serius kot aku jawab macam ni....

Last-last pong! Betul kot tanggapan aku. Memang aku jumpa jodohku kat tempat kerja. Masa ni pulak bukan aku yang made progress dulu, tapi si dia laaaa hehe.... oh by the way, bab mencari cinta aku memang tak malu tau. Aku tak kisah pun perigi cari timba ke, timba cari perigi ke.... yang penting aku memang jujur nak mencari cintaku hehe.... Jadi pencarian cintaku di universiti memang tak berjaya lah... tak ada seorang pun yang melekat. Just kawan biasa-biasa dibawa angin lalu saja hahahaha... Ada yang aku berkenan, depa tak berkenan dekat aku pulak. The best part sekali kena reject terus.... hahaha yang ni lawak. Nanti lah aku cerita dientry lain bab kena reject ni. 

Okay berbalik pada aku jumpa jodoh ku si Penemuduga Muka Tak Senyum (MTS) Langsung!! tu kan... macam mana dari orang yang pertama kalinya aku jumpa sebagai penemuduga aku, officemate yang jadi sifu programming aku, peneman makan dan sebagainya dan sampai lah terkeluarnya bibit-bibit cintaa.... hahaha.... Okay sebenarnya at first memang tak tau apapun. Tak perasan apapun. Bila dah selalu sangat dekat tempt kerja, pi makan pun sekali jugak walaupun ada la lagi kawan-kawan lain yang makan sekali. But apa aku nak cakap mesti kami dua akan ada sekali.... 

Aku pernah cakap kat entry lepas yang kami ni macam dah lama kenai. Makan kalut or belemuaih ka... perangai senget sebelah ka memang tak cover pun. Even dengan kawan aku si Azri tu pun aku still cover jugak. Tapi dengan si dia ni aku tak cover langsung.... serius rasa selesa bila bersama... then bila dah lama sikit aku makin nampak si dia made some progress. Then he exposed his feeling towards me hahaha.... Bila ni lah 1st laki yang gentleman and made some progress dulu kan, fuhhh caiyaq (cair) teruih rasa.... dengan dia kenal-kenal dengan family aku. Memang ciri-ciri yang aku tungggu-tunggu selama ini....

Even dia exposed feeling dia kat aku, dia takda lah terburu-buru sangat. Dia still bagi masa kat aku. Dan dalam masa tu lah jugak aku selami jiwaku.... tanya betul-betul dan kenal betul-betul. Hubungan yang nak seriuss dan bawak ke jinjang pelamin, of course lah kena betui-betui.... sebab kita nak pasangan yang kekal lama inshaaAllah....

Then almost 3 months la kami kenal... perasaan tu dah memang confirm... rasa yang aku kata selesa, macam memang dah kenal lama tu masih ada... sama ja tak berubah. Sampailah kami decide nak ke stage seterusnya. Daripada seorang kawan pejabat, upgrade sikit ke pasangan bercinta, then sampaila ke stage nak kenal-kenal keluarga dan terus bertunang.

Bertunang? Serius laaa...?? Ada orang cakap baru kenal sat dah nak decide tunang, kawin dan sebagainya???

Haah aku memang seorang yang serius weh.. Aku memang tak buat main benda-benda camni. Baru kenal ke, dah lama kenal ke, atau tak kenal langsung pun ada ja yang kawin. Alhamdulillah hidup bahagia kecuali satu ja. Ajal yang menjemput. Kenal sekejap ataupun lama bukan penentu bahagianya seseorang tu. Kalau  ujian bermacam-macam akan berlaku kalau kita sendiri tak teguh, sabar dan sebagainya. Aku takmau cakap banyak bab-bab ni sebab ujian orang lain-lain. Aku pun pernah laluinya bila parents aku sendiri yang decided to be aparted. It's very challenging tapi aku percaya satu saja. Allah uji mesti bersebab dan ada hikmahnya.

Jadi bab aku bertemu jodohku walaupun dalam masa yang singkat, dalam masa 3 bulan lebih ni inshaaAllah... aku percaya dengan pilihan ku. Kita doa banyak-banyak saja.

SO after 3 months kami pun dieratkan lagi dengan ikatan PERTUNANGAN.... hehehe.....then 7 months after bertunang, kami pun di IJAB KABULKAN..... alhamdulillah..... jadi cerita bertunang dan kahwin, aku cerita dilain entry pulak ye...

Untuk hampa yang baru kenal pasangan, dah lama kenal atau sebagainya.... Percayalah yang baik-baik saja.... Doa yang penting sebab semua kebergantungan kita hanya pada DIA, ALLAH Taala. Aku doakan bagi yang nak kahwin, yang dah kahwin atau yang dah lama berkahwin.... sejahtera dan berbahagialah hampa sampai ke syurgaaaa.... amin.

No comments: