Pages

Friday 8 April 2016

Khasiat Susu Kambing untuk Wanita Hamil & Menyusu


Setiap pasangan yang berkahwin pasti menunggu-nunggu saat yang paling indah dalam hidup iaitu MENGANDUNG. Aku pun sama hehe.. Kehamilan merupakan anugerah terindah dari Allah SWT. Even kita alah, loya, muntah, sakit perot, sakit badan, sakit pinggang, sakit lutut, sakit kaki, gastrik dan sebagainya... Aku yakin kita as women memang takkan kalah dengan benda-benda macam ni. Yes true. Ada ketika dalam keadaan macam tu kita akan stress. Aku tak bangkang yang tu. Tapi bila beringat yang kita bawak ni adalah zuriat kita dan amanah dari Allah SWT, InsyaAllah we can go on.


Ok mommies, perkara penting yang kita kena ingat semasa mengandung adalah kesihatan diri dan kesihatan janin/baby kita. Bila cakap pasal kesihatan, pemakanan kenalah kita jaga even kita tak lalu sekalipun. Kita kena makan sebab janin/baby dalam perut kita memerlukan nutrisi yang baik untuk membesar.

Antara salah satu makanan yang aku bole recommend semasa mengandung ialah SUSU KAMBING. Ada yang tak suka susu/susu kambing? Aku pulak sangat lah suka susu. Semua susu aku bantai. Sebelum kita sembang pasai khasiat susu kambing ni, aku cerita sikit macam mana aku bole suka susu. Aku ingat lagi masa adik aku kecik-kecik, aku gi bantai susu adik-adik aku sebab sedap sangat bhahahaha ๐Ÿ˜€๐Ÿ˜... Start dari situ la aku suka susu. Ok aku nak share susu kambing yang aku consume masa aku preggy dulu. Susu kambing yang aku consume ialah HIGOAT.


Ok, apa khasiat Susu Kambing untuk Ibu Mengandung, Menyusu & Bayi ni? Jom kita lihat...


 Khasiat untuk Wanita Hamil 
  • Menghilangkan loya dan pedih hulu hati
  • Memberi tenaga dan menyegarkan tubuh badan
  • Mengurangkan kesan selulit pada perut
  • Mencegah bayi dari terkena demam kuning
  • Menaikkan HB dan mencegah anemia
  • Merawat diabetes 
  • Sumber kalsium dan mineral untuk tubuh & kandungan
  • Membantu membersihkan anggota dalaman dan peranakan semasa bersalin

Khasiat untuk Ibu yang Menyusukan Anak
  • Memekat kan susu
  • Membantu merawat bayi yang terkena demam kuning
  • Memperbanyakan susu ibu
  • Mengelakkan bayi dari kembung perut
  • Badan kekal bertenaga walaupun bayi kerap menyusu
  • Mencantikkan kulit dan bayi (Kulit bayi tak sensitif dan susah nampak parut)
  • Bayi yang menyusu turut dapat khasiatnya
  • Baby lebih aktif
  • Bayi cepat kenyang dan tidur dengan nyenyak
  • Mengekalkan kecergasan ibu selepas bersalin
  • Membantu mempercepatkan pemulihan anggota dalaman ibu selepas bersalin
Tahukah ANDA???
- Susu Kambing adalah SUSU YANG TERBAIK selepas Susu Ibu.
- Sumber KALSIUM yang hebat
- Sunnah Para NABI

Ada banyak lagi kebaikan susu kambing ni sebenarnya. Kena larat nak taip ja... Sekarang aku malas sikit bhahaha...Cuba la ok... Tak cuba tak tau... Bak orang kata TAK KENAL MAKA TAK CINTA aisyehhh haha... Bukan untuk diri kita saja tapi untuk baby kita jugak... InsyaAllah... mudahan yang baik-baik saja :)

Selamat mencuba ye :)

Suka ka tak suka cubalah paksa.... lagi pun susu kambing ni sangat berkhasiat untuk kedua-dua mommy dan baby.

Semoga sharing kalini bermanfaat.
Kredit Photo: Google.

No comments: