Pages

Thursday 14 April 2016

Makanan Tambahan Bayi 7 Bulan ke Atas

Aku nak share makanan tambahan yang aku bagi dekat Aisyah... Selain aku bagi bubur, aku jugak bagi biskut dan roti putih dekat si kecik aku ni... Makanan tambahan ni bole la dibagi pada baby kita sebelum atau selepas makan makanan utama. Tak bole lah tunggu waktu makan utama dan baru makan kan. Kita pun kena ada kudap-kudap yang nak dimakan jugak sebelum makan nasi sebab lapar. Macam tu la baby kita. Kena ada kudap-kudapan jugak supaya perot dia tak kosong.

Ni dia kudap-kudapan Aisyah... Mommies pun bole bagi dekat baby mommies jugak.

1) HEINZ Apple Biscotti Snack
Biskut Apple Heinz ni sangatla sedap. Rasa manis dan wangi buah epal. Aisyah sangat suka biskut ni... Aku sangat recommend kan kat mommies tau. Bukan saja baby suka... Mama papa dia pun suka jugak bhahaha... Jangan sampai kemaruk sudah. Habis makanan anak pulak nanti ๐Ÿ˜€๐Ÿ˜....


    Cara-cara makan:
    -> Boleh dicampur dengan susu ibu atau fresh milk
    -> Campur dengan air masak dan dimakan begitu saja pun ok. 
    -> Selain itu, aku ada tambah biskut apple ni dalam Bubur Oat Aisyah. Biar ada rasa manis manis gitu hehe...
    -> Kalau bagi baby pegang sendiri dan makan macam tu saja pun bole tapi dalam perhatian mommies okay... Sebab takot-takot baby gigit biskut tu besar sangat. Nanti takot terlekat...


2) HEINZ Farley's Rusks 

Okay biskut baby yang ni kan.... tak payah cakap baby yang suka...  yang dah besar macam aku pun suka hehehehe.... dulu masa adik-adik aku kan, rajin jugak aku ambik makan. Now time anak aku, kalau makan tak habis for sure la aku habiskan.... sedap weiiii hahahaha.....


   Cara-cara makan:
   -> Biskut rusks ni bole dicampur dengan air masak, susu atau dimakan macam tu saja.
   -> Kalau makan macam tu saja better tunggu baby ada gigi sebab biskut ni keras sikit dari biskut apple diatas.


3) Roti Putih Gardenier


    Cara-cara makan:
    -> Bole dicampur dengan susu badan atau fresh milk
    -> Dicampur bersama planta dan dimakan begitu saja. Jika makan begitu saja mesti la bagi dalam kuantiti yang sedikit.

Setakat ni, itu saja makanan tambahan yang aku bagi dekat Aisyah. Aku pun tak berani nak bagi banyak-banyak. Takot perot Aisyah tak sedia lagi. Nanti kalau ada makanan tambahan baru aku share lagi ye hehe...

Semoga sharing kalini memberi inspirasi kat mommies sekalian untuk cuba jugak bila baby dah start boleh makan...

Semoga bermanfaat.
Kredit Photo: GOOGLE

No comments: